Plan Rozwoju Lokalnego
PLAN ROZWOJU LOKALNEGO GMINY
Białystok 2004
Spis treści
|
| strona |
I. | OBSZAR I CZAS REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO | 4 |
II. | AKTUALNA SYTUACJA SPOŁECZNO-GOSPODARCZA NA OBSZARZE OBJĘTYM WDRAŻANIEM PLANU | 4 |
II.1. | Położenie, powierzchnia, ludność | 4 |
II.2. | Środowisko przyrodnicze | 4 |
| Wody powierzchniowe | 4 |
| Gleby i rolnictwo | 4 |
| Klimat | 5 |
| Surowce mineralne | 5 |
| Krajobraz, przyroda, tereny chronione | 5 |
II.3. | Turystyka | 6 |
II.4. | Zagospodarowanie przestrzenne | 6 |
| Stan systemu komunikacji | 6 |
| Zaopatrzenie w gaz i energię cieplną | 7 |
| Zaopatrzenie w wodę | 7 |
| Telekomunikacja | 7 |
| Kanalizacja, oczyszczalnie ścieków | 7 |
| Gospodarka odpadami | 8 |
| Własność nieruchomości | 8 |
| Stan obiektów zabytkowych i obiektów o charakterze dziedzictwa kulturowego | 8 |
II.5. | Gospodarka | 10 |
| Rynek pracy | 10 |
II.6. | Sfera społeczna | 11 |
| Sytuacja demograficzna i społeczna | 11 |
| Poziom wykształcenia i jego specyfika | 11 |
| Poziom bezrobocia | 12 |
| Warunki i jakość życia mieszkańców, poziom bezpieczeństwa | 13 |
| Określenie grup społecznych wymagających wsparcia | 13 |
| Problemy społeczno-gospodarcze gminy Narewka według hierarchii ważności | 14 |
III. | REALIZACJA ZADAŃ I PROJEKTÓW | 15 |
III.1.
| Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2004-2006 | 15 |
III.2. | Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2007-2013 | 20 |
IV. | POWIĄZANIE PROJEKTÓW Z INNYMI DZIAŁANIAMI REALIZOWANYMI NA TERENIE GMINY | 26 |
V. | OCZEKIWANE WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘĆ PLANU ROZWOJU LOKALNEGO GMINY NAREWKA | 27 |
VI. | PLAN FINANSOWANIA ZADAŃ W LATACH 2004-2006 ORAZ PROGNOZA NA LATA 2007-2013 | 28 |
VI.1. | Sytuacja finansowa beneficjenta | 32 |
VI.2. | Prognoza budżetu i wydatków na lata 2004-2013 | 32 |
VII. | SYSTEM WDRAŻANIA PLANU ROZWOJU LOKALNEGO | 34 |
VIII. | SPOSOBY MONITOROWANIA, OCENY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ | 34
|
VIII.1. | System monitorowania planu rozwoju lokalnego | 34 |
VIII.2. | Sposoby oceny planu rozwoju lokalnego | 35 |
VIII.3. | Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi | 35 |
VIII.4. | Public Relations Planu Rozwoju Lokalnego | 35 |
I. Obszar i czas realizacji Planu Rozwoju Lokalnego
Obszar: Gmina Narewka
Czas realizacji: lata 2004-2013
II. Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza na obszarze objętym wdrażaniem planu
1. Położenie, powierzchnia, ludność
Gmina Narewka położona jest w południowo-wschodniej części województwa podlaskiego. Od wschodu granica państwa oddziela ją od Białorusi. Od południa gmina Narewka graniczy z gminą Białowieża, od południowego zachodu - z gminą Hajnówka, od zachodu - z gminą Narew, a od północy - z gminą Michałowo. W północnej części gminy znajduje się zbiornik wodny Siemianówka, o powierzchni 3250 ha, który jest zaliczany do jednego z największych akwenów w kraju. Stanowi on dużą atrakcję turystyczną, a także atrakcję dla wędkarzy i uprawiających sporty wodne.
Ogólna powierzchnia gminy wynosi 33948 ha (339 km2). Liczy ona 23 sołectwa. W strukturze powierzchni dominują lasy, stanowiące 59,2%, należące głównie do Nadleśnictwa Browsk, następnie użytki rolne (23,3%), tereny chronione (11,8%), wody (2,0%), drogi i koleje (1,9%) oraz nieużytki (1,4%).
Wody powierzchniowe
Przez teren gminy przepływają: rzeka Narewka o długości cieku 26 km, rzeka Narew - 10 km, strumienie Braszcza - 16 km, Hwoźna - 8 km oraz mniejsze strumienie. Rzeki Narewka i Narew posiadają II klasę czystości, natomiast inne cieki nie mają określonej klasy czystości.
Gleby i rolnictwo
Gmina Narewka jest gminą typowo rolniczą mimo niekorzystnych warunków produkcji rolnej. Poczynając od niekorzystnych warunków klimatycznych, a kończąc na strukturze ziemi. Użytki rolne stanowią 23,3% powierzchni gminy. W tej liczbie grunty orne stanowią 46,2%, a użytki zielone 53,8%
W strukturze dominują gruntu słabe, czyli grunty zaliczane do niskich klas bonitacyjnych. I tak 3,2% to grunty dobre (klasy IIIa i IIIb), 22,6% - grunty średnie (klasy IVa i IVb) oraz 74,2% - grunty słabe (klasy V i VI). Podobnie przedstawia się sytuacja w odniesieniu do użytków zielonych. Grunty dobre (klasy III) zajmują ) 0,8% ogólnej powierzchni użytków zielonych, grunty średnie (klasy IV) - 28,0%, a grunty słabe (klasy V i VI) - 71,2%.
W strukturze gospodarstw rolnych dominują gospodarstwa małe (do 5 ha powierzchni), które stanowią 82,4% wszystkich gospodarstw. Gospodarstwa o powierzchni od 5 do 10 ha stanowią 12,6%, a gospodarstwa powyżej 10 ha - 5,0%. Prawie całość ziemi jest w rękach osób fizycznych. Obserwuje się jednak napływ osób spoza gminy, które w ostatnich 5 latach stanowiły 78,1% wszystkich kupujących ziemię.
Klimat
Klimat gminy nosi cechy klimatu kontynentalnego. Charakteryzuje się on krótkim okresem wegetacyjnym, wynoszącym 180-185 dni, długą i mroźną zimą, krótkim przedwiośniem i niskim poziomem opadów atmosferycznych od 550 do 600 mm rocznie. Średnia roczna temperatura waha się w granicach między 6,5 a 7,5 stopni Celsjusza.
Surowce mineralne
Na obszarze gminy nie występują złoża surowców naturalnych. Jedynie w miejscowości Lewkowo Stare występują złoża surowców ilastych odpowiednie do produkcji ceramicznych materiałów budowlanych (6243 tys. m3) oraz złoża piasków rzecznych (2390 tys. m3), odpowiednie do określonej wcześniej produkcji.
Krajobraz, przyroda, tereny chronione
Cała gmina położona jest na obszarze chronionego krajobrazu “Puszcza Białowieska”. Na jej obszarze istnieją cztery rezerwaty przyrody o łącznej powierzchni 1979,15 ha. Rezerwat Siemianówka o powierzchni 224,54 ha, został utworzony w 1995 r., a w 2002 r. został przekształcony w rezerwat ścisły. Celem rezerwatu jest ochrona szeregu dobrze zachowanych zbiorowisk roślinnych, głównie z kręgu borów i olsów, wielu roślin chronionych i rzadkich, w tym bogatej flory mszaków. Jest także poligonem naukowym, umożliwiającym monitorowanie przeobrażeń struktury fitocenoz w wyniku wybudowania w pobliżu zbiornika wodnego Siemianówka.
Rezerwat częściowy Dolina Waliczówki o powierzchni 44,75 ha, utworzony w 1995 r. umożliwia ochronę i zachowanie naturalnych zbiorowisk nieleśnych, w tym wielu zespołów wielkoturzycowych oraz strumienia Waliczówka z jego licznymi źródliskami.
Częściowy rezerwat florystyczny Gnilec, utworzony w tym samym roku co dwa wcześniejsze, o powierzchni 37,21 ha, ma na celu ochronę naturalnych zbiorowisk turzycowych z udziałem rzadkich gatunków roślin naczyniowych i mszaków. Na tym terenie występują jedyne na terenie Puszczy Białowieskiej naturalne, śródleśne zbiorowiska roślinności nieleśnej o charakterze trwałym.
Ostatnim rezerwatem jest rezerwat Lasy Naturalne Puszczy Białowieskiej, na który składają się izolowane od siebie, odrębne fragmenty biocenoz leśnych i nieleśnych oraz dobrze zachowanych bagiennych zbiorowisk nieleśnych. Na terenie gminy Narewka powierzchnia tego rezerwatu wynosi 1672,65 ha.
Gmina Narewka posiada szczególne walory środowiska przyrodniczego do rozwoju różnorodnych form rekreacji w skali województwa. Zaliczają się do nich objęte statusem obszarów krajobrazu chronionego: zbiornik wodny Siemianówka, dolina rzeki Narwi oraz Puszcza Białowieska, a także część Białowieskiego Parku Narodowego wraz z otuliną.
W bazie noclegowej gminy znajdują się:
· ośrodek wypoczynkowy Ośrodka Sportu i Rekreacji w Narewce (12 domków turystycznych na 60 miejsc, czynny w sezonie letnim),
· Hotel „Darz Bór” Nadleśnictwa Browsk w Gruszkach (18 miejsc noclegowych, w pokojach 2-,3- i 4- osobowych,
· Hotel „Ostoja” w Gruszkach,
· Hotelik Wojewódzkiego Związku Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku (20 miejsc noclegowych),
· Świetlica w Lewkowie (18 miejsc noclegowych) ,
· miejsca biwakowe (masowego wypoczynku) w miejscowości Gruszki oraz miejscowościach Świnoroje, Przechody i Stary Dwór położonych nad Zbiornikiem Siemianówka.
Na obszarze gminy istnieją możliwości rozwoju następujących form rekreacji:
· wypoczynku codziennego i świątecznego,
· wypoczynku pobytowego, w tym agroturystyki,
· turystyki krajobrazowej i kwalifikowanej i specjalistycznej (turystyka piesza, motorowa, rowerowa, kajakarstwo, wędkarstwo, myślistwo krajowe i dewizowe, zbieractwo, żeglarstwo, bojery, obserwacje faunistyczno-florystyczne i inne).
Aby pobudzić rozwój turystyki i wypoczynku, na terenie gminy Narewka niezbędne są inwestycje z wiązane z modernizacją istniejącej bazy noclegowej oraz inwestycje związane z budową i modernizacją infrastruktury technicznej, w tym poprawą jakości dróg.
4. Zagospodarowanie przestrzenne
Stan systemu komunikacji
Ogólna długość dróg w gminie wynosi 165,6 km, z czego 82,0 km (49,5%) posiada utwardzoną nawierzchnię.
Podział dróg przebiegających przez teren gminy ze względu na klasę jest następujący:
Ø klasa III - G - 5,8 km ( 3,5%)
Ø klasa IV - Z - 51,2 km (30,9%)
Ø klasa V - L - 43,6 km (26,4%)
Ø klasa VI - D - 64,9 km (39,2%)
Pod względem własności 64,9 km dróg przebiegających przez teren gminy to drogi gminne, 77,1 km - powiatowe, a 23,6 km - wojewódzkie.
Przez teren gminy przebiegają także trasy kolejowe. Ich łączna długość wynosi 64,327 km. Trasy kolejowe są wykorzystywane do przewozów pasażerskich dwa razy dziennie (aktualnie zawieszone) oraz do przewozu towarów i materiałów budowlanych, a także materiałów ropopochodnych. Długość czynnej linii kolejowej wynosi 46,021 km.
Prócz linii kolejowej istnieją trzy nieczynne bocznice kolejowe, o łącznej długości 11,283 km:
Ø Nowosady - Chryzanów od km 1,082 do km 3,207 - 2,125 km
Ø Narewka - Chryzanów od km 0,043 do km 5,376 - 5,333 km
Ø Siemianówka - Wiącków od km 0,106 do km 3,931 - 3,825 km
Ponadto na terenie puszczy istnieje sieć nieczynnych kolejek leśnych.
Zaopatrzenie w gaz i energię cieplną
Sumaryczna długość sieci gazowej w gminie wynosi 0,4 km i jest nią objętych 78 (4,0%) gospodarstw domowych.
Podobnie niewielki zasięg ma zaopatrzenie w energię cieplną. Łączna długość sieci cieplnej w gminie wynosi 1,8 km, a jest do niej podłączonych 168 gospodarstw domowych (8,6%). W eksploatacji znajduje się 8 kotłowni węglowych, gazowych, olejowych lub olejowo-gazowych o mocy cieplnej 8,5 MW. W ciągu ostatnich lat zmniejszyła się ilość kotłowni węglowych, eksploatacja których wpływała na przekroczenie emisji dopuszczalnych zanieczyszczeń i powodowała obciążanie budżetu gminy w latach 2000 - 2002 coroczną kwotą w wysokości 121 tys. zł.
Zaopatrzenie w wodę
Sieć wodociągowa w gminie Narewka oparta jest aktualnie na 6 eksploatowanych ujęciach wód podziemnych (nie ma ujęć wód powierzchniowych), o sumarycznej dobowej wydajności eksploatacyjnej na poziomie 2322 m3 (czyli rocznej - 847530 m3). Sumaryczna długość sieci wodociągowej wynosi 135,6 km. Jest nią objętych 97% ogółu gospodarstw domowych.
Telekomunikacja
Gmina objęta jest w znacznej części telefonią stacjonarną i komórkową. Telefony stacjonarne są w 80,6% gospodarstw domowych. Orientacyjnie 95% obszaru gminy jest objęte zasięgiem telefonii komórkowej. Operatorzy telefonii komórkowej funkcjonujący na obszarze gminy to: ERA, PLUS GSM i IDEA.
Kanalizacja, oczyszczalnie ścieków
Łączna długość sieci kanalizacyjnej w gminie, składającej się z 3 systemów, wynosi 33,7 km i obejmuje 509 gospodarstw domowych. Sieć kanalizacyjna działa w oparciu o 3 mechaniczno-biologiczne oczyszczalnie ścieków, o sumarycznej przepustowości dobowej wynoszącej 550 m3. Jedno gospodarstwo domowe posiada indywidualną oczyszczalnię ścieków.
Gospodarka odpadami
Na terenie gminy funkcjonuje jedno wysypisko odpadów stałych w miejscowości Olchówka koło Narewki, oddane do eksploatacji w 1998 roku. Jego pojemność wynosi 48 tys. m3. Posiada systemy odsączający i odgazowujący. Wybudowano przy nim także cztery boksy technologiczne do składowania surowców z odzysku. Stopień wykorzystania wynosi 15,0% z powodu stosunkowo krótkiego czasu jego eksploatacji.
Gmina ma opracowany nowy „Program gospodarki odpadami” (poprzedni był opracowany na lata 1998-2000).
Własność nieruchomości
Gminny zasób mieszkaniowy obejmuje 151 mieszkań, z czego:
spółdzielcze - 72,
zakładowe - 52,
gminne - 27.
Stan obiektów zabytkowych i obiektów o charakterze dziedzictwa kulturowego
Zestawienie zabytkowych obiektów na terenie gminy Narewka
L.p. | Miejscowość |
Obiekt zabytkowy
|
1. | Narewka | Cerkiew parafialna p.w. Św. Mikołaja wraz z cmentarzem przycerkiewnym i kamiennym ogrodzeniem
|
2. | Narewka | Cmentarz żydowski
|
3. | Siemianówka | Cerkiew parafialna p.w. Św. Jerzego
|
Zestawienie obiektów o charakterze zabytkowym na terenie gminy Narewka, nie wpisanych do rejestru zabytków, uwzględnione w publikacji z 1992 r. „Zabytki architektury i budownictwa w Polsce, województwo białostockie”
L.p. | Miejscowość |
Obiekt o charakterze zabytkowym
|
1. | Narewka | Zespół szkoły - budynek I, drewniany, k. XIX w., - budynek II, drewniany, k. XIX w.
|
2. | Narewka | Dom nr 52, drewniany, 4 ćw. XIX w.
|
3. | Siemianówka | Dom duchowieństwa prawosławnego, drewniany, pocz. XX w., w zespole cerkwi grecko-katolickiej ob. prawosławnej p.w. Św. Jerzego
|
4. | Stare Lewkowo | Cerkiew grecko-katolicka ob.prawosławna par. p.w. Św. Piotra i Pawła, drewniana, XVIII w.
|
5. | Świnoroje | Leśniczówka, ob. dom mieszkalny nr 10, drewniany, XIX/XX w.
|
Zestawienie parków i cmentarzy o wartościach historyczno-kulturowych
L.p. | Miejscowość |
Wyszczególnienie
|
1. | Stary Dwór | Pozostałości parku dworskiego
|
2. | Narewka | Cmentarz przycerkiewny, XIX w.
|
3. | Narewka | Nieczynny cmentarz prawosławny, poł. XIX w.
|
4. | Narewka | Cmentarz prawosławny, po 1920 r.
|
5. | Narewka | Cmentarz rzymsko-katolicki, 1908 r.
|
6. | Narewka | Zbiorowa mogiła z okresu II wojny światowej
|
7. | Nowe Lewkowo | Cmentarz prawosławny, 2 połowa XIX w.
|
8. | Siemianówka | Cmentarz przy cerkwi parafialnej p.w. Św. Jerzego, 4 ćw. XVIII w.
|
Stanowiska archeologiczne:
a) na terenie Nadleśnictwa Browsk, obręb Browsk (rejon Puszczy Białowieskiej) w okolicach wsi Świnoroje znajdują się 2 kurhany wczesnośredniowieczne, które zostały wpisane do Rejestru Zabytków woj. białostockiego;
b) stanowiska archeologiczne o niezbyt precyzyjnej lokalizacji znajdują się w okolicach miejscowości Lewkowo Stare, Lewkowo Nowe, Podlewkowie, Grodzisk i Planta.
Badaniami powierzchniowymi objęty był jedynie rejon wsi Łuka i Siemianówka. W rejonie tym znajduje się stanowisko archeologiczne Łuka 2. Jest to obozowisko datowane na środkową epokę kamienia.
Rynek pracy
Struktura zatrudnienia mieszkańców gminy Narewka oraz struktura prowadzonej w gminie działalności gospodarczej przedstawiają się następująco:
Podstawowe źródło utrzymania ludności | Liczba osób zatrudnionych według stanu na dzień 31 grudnia | ||||
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Rolnictwo
|
451 |
441 |
437 |
430 |
454 |
Sfera budżetowa
|
277 |
255 |
281 |
204 |
204 |
Sfera produkcyjna (przedsiębiorstwo produkcyjne, usługowe, handlowe itp.) pracownicy najemni
|
449 |
431 |
440 |
462 |
457 |
Działalność gospodarcza, w tym:
| Ilość zarejestrowanych podmiotów | ||||
Usługowa
|
73 |
79 |
103 |
103 |
94 |
Produkcyjna
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Usługowo-produkcyjna
|
- |
- |
- |
- |
- |
Handlowa
|
19 |
27 |
23 |
25 |
24 |
Gastronomiczna
|
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
Usługi turystyczne, hotelarskie itp.
|
- |
- |
- |
- |
- |
Inne - wyrób galanterii drzewnej - prowadzenie apteki
| 2 | 2 | 2 1 | 2 1 | 3 |
Sytuacja demograficzna i społeczna
Dokonując analizy zmian w strukturze demograficznej gminy Narewka, należy wyróżnić dwa wyraźne trendy. Na przestrzeni lat 1989-1995 odnotowano wzrost liczby mieszkańców gminy o 24,5% (z 4083 do 5083 osób). Jednakże od 1996 roku liczba mieszkańców gminy zmniejsza się. W stosunku do roku 1995, w 1996 roku liczba ludności zmniejszyła się o 1,3% i dalej odpowiednio w 1997 roku o 2,9%, w 1998 roku o 3,9%, w 1999 o 2,8%, w 2000 o 1,8%, w 2001 o 1,1%, w 2002 o 0,9%, natomiast w 2003 roku liczba mieszkańców gminy w stosunku do 2002 roku zwiększyła się o 0,2%.
Według stanu na dzień 31 grudnia 2003 roku gminę zamieszkiwały 4534 osoby. Struktura procentowa ludności w poszczególnych grupach wiekowych przedstawiała się następująco:
Ø osoby w wieku do 6 lat 203 ( 4,5%)
Ø osoby w wieku 7-15 lat 483 (10,7%)
Ø osoby w wieku 16-20 lat 445 ( 9,8%)
Ø osoby w wieku 21-35 lat 846 (18,7%)
Ø osoby w wieku 36-45 lat 605 (13,3%)
Ø osoby w wieku 46-55 lat 571 (13,0%)
Ø osoby w wieku 56-65 lat 465 (10,3%)
Ø osoby powyżej 65 lat 916 (20,2%)
Struktura mieszkańców gminy pod względem płci jest bardzo zbliżona, ponieważ kobiety stanowią 49,5% ogólnej liczby ludności, a mężczyźni - 50,5%.
Poziom wykształcenia i jego specyfika
Odpowiednio do struktury wieku mieszkańców gminy kształtuje się sytuacja pod względem wykształcenia. Struktura ludności w wieku 13 lat i więcej według poziomu wykształcenia w oparciu o dane Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 roku przedstawia się następująco:
Ø wyższe 127 ( 3,4%)
Ø policealne 71 ( 1,9%)
Ø średnie zawodowe 460 (12,4%)
Ø średnie ogólnokształcące 205 ( 5,5%)
Ø zasadnicze zawodowe 779 (21,1%)
Ø podstawowe ukończone 1388 (37,5%)
Ø niepełne podstawowe i bez wykształcenia 667 (18,2%)
Z przedstawionych danych wynika, że 76,8% mieszkańców legitymuje się wykształceniem poniżej średniego. Jest to więc grupa najmniej mobilna, wymagająca tworzenia nowych miejsc, ewentualnie utrzymania już istniejących, natomiast tych miejsc nie tworząca.
Wielkość populacji w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym
i poprodukcyjnym
Wiek przedprodukcyjny | Wiek produkcyjny mobilny | Wiek produkcyjny niemobilny | Wiek poprodukcyjny
|
19,4%
|
31,7% |
21,6% |
27,3% |
Poziom bezrobocia
Segmentacja bezrobotnych wg wieku w latach 1999-2003 przedstawiała się następująco:
Wiek | Liczba bezrobotnych ogółem | Liczba bezrobotnych kobiet | |||||||||||||
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | ||||||
do 24 lat
|
74 |
84 |
89 |
68 |
56 |
43 |
44 |
36 |
35 |
30 | |||||
25 - 34 lat
|
68 |
66 |
81 |
50 |
45 |
44 |
46 |
45 |
29 |
29 | |||||
35 - 44 lata
|
75 |
77 |
95 |
69 |
60 |
42 |
47 |
44 |
40 |
34 | |||||
45 - 54 lata
|
46 |
51 |
55 |
54 |
50 |
20 |
20 |
23 |
21 |
25 | |||||
55 - 59 lat
|
11 |
9 |
12 |
14 |
12 |
0 |
0 |
2 |
4 |
2 | |||||
60 - 64 lata |
1 |
1 |
3 |
4 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 | |||||
Razem: |
275 |
288
|
335 |
259 |
228 |
149 |
157 |
150 |
129 |
120 | |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Segmentacja bezrobotnych według wykształcenia w I kwartale 2004 r. była następująca:
Wykształcenie | Liczba bezrobotnych ogółem | Liczba bezrobotnych kobiet |
wyższe i wyższe zawodowe
|
6 |
5 |
Policealne i średnie zawodowe
|
67 |
42 |
Średnie ogólnokształcące
|
15 |
12 |
Zasadnicze zawodowe
|
99 |
42 |
Podstawowe i niepełne podstawowe
|
84 |
38 |
Razem:
| 271 | 139 |
Segmentacja bezrobotnych według okresu pozostawania bez stałego zatrudnienia wg stanu na dzień 31.03.2004 r.
Czas pozostawania bez pracy | Liczba bezrobotnych ogółem | Liczba bezrobotnych kobiet |
Do 1 miesiąca |
10 |
6 |
Do 3 miesięcy |
53 |
19 |
Do 6 miesięcy |
55 |
21 |
do 1 roku |
39 |
18 |
powyżej 1 roku |
114 |
75 |
Według stanu na dzień 31.03.2004 r. z zasiłku dla bezrobotnych korzysta w gminie Narewka jedynie 25 osób.
Warunki i jakość życia mieszkańców, poziom bezpieczeństwa
Gmina Narewka cechuje się niskim poziomem infrastruktury technicznej (niski stopień skanalizowania wsi, zły stan dróg). Braki te istotnie rzutują na stopień atrakcyjności gminy zarówno dla jej mieszkańców, jak i osób przyjezdnych.
Proces pozytywnych zmian w infrastrukturalnym wyposażeniu wsi wiąże się generalnie z poprawą życia ludności wiejskiej. Dotyczą one zmniejszenia uciążliwości pracy w gospodarstwie domowym, w rolnictwie, w prowadzeniu działalności gospodarczej (woda, gaz itp.), ułatwień w dostępie do odległych rynków pracy, ośrodków nauki i kultury. Niedoskonały poziom infrastruktury technicznej w gminie Narewka powoduje wśród mieszkańców brak perspektyw na „godne” życie, migracje ludności (i starzenie się wsi), a u przybyszów - istotne przeszkody do inwestowania.
Określenie grup społecznych wymagających wsparcia
Na terenie gminy zwiększa się liczba ludności w wieku poprodukcyjnym. W najbliższych latach konieczne stanie się utworzenie Domu Pomocy Społecznej dla samotnych starszych osób - mieszkańców gminy
Problemy społeczno-gospodarcze gminy Narewka według hierarchii ważności
1) Niewykorzystanie warunków rozwoju turystyki
2) Niewykorzystanie infrastruktury umożliwiającej kontakty Wschód-Zachód
3) - Brak zagospodarowania zbiornika wodnego Siemianówka
- Zły stan dróg
4) Bezrobocie
5) Negatywne trendy w demografii
6) - Zamiar poszerzenia Białowieskiego Parku Narodowego
- Brak gazyfikacji
7) - Brak świadomości rynkowej wśród mieszkańców gminy oraz promocji regionalnych wartości kulturowych
- Niedostosowanie profilu produkcji rolnej do istniejących warunków
8) Trudny dostęp mieszkańców do lekarzy
9) Brak inwestorów
10) Różnice religijne wśród mieszkańców
11) Peryferyjne położenie gminy
III. Realizacja zadań i projektów
W Planie Rozwoju Lokalnego do realizacji przyjęto projekty i zadania polegające na poprawie sytuacji społeczno-gospodarczej na obszarze gminy Narewka z uwzględnieniem:
- tworzenia warunków do powstawania oraz rozwoju drobnej przedsiębiorczości, w tym agroturystyki,
- rozwoju systemu komunikacji i infrastruktury drogowej,
- poprawy stanu środowiska naturalnego,
- poprawy warunków życia mieszkańców.
III. 1. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2004-2006
Do realizacji z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Priorytet 3 - Rozwój lokalny
Działanie 3.1. Obszary wiejskie
Lp | Nazwa planowanego działania - zadanie
Typ projektu inwestycyjnego | Określenie kryteriów kolejności realizacji | Zgodność z planem zagospodar. Przestrzennego | Etapy działania wraz z harmonogramem realizacji | Oczekiwane rezultaty | Instytucje i podmioty uczestniczace we wdrażaniu | Przewidywane nakłady do poniesienia
zł | |||
ROZBUDOWA I MODERNIZACJA SYSTEMU KOMUNIKACJI DROGOWEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedziny interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 31 Infrastruktura transportowa 312 Drogi
| ||||||||||
1 | Modernizacja drogi Narewka-Janowo |
| Zgodne z planem | 2004-2005 | 1138 mb |
| 425.645 zł | |||
2 | Modernizacja ulicy głównej w miejscowości Zabłotczyzna |
| Zgodne z planem | 2005 | 3203 m2 |
| 197.766 zł | |||
3 | Modernizacja drogi od drogi powiatowej do PKP Siemianówka |
| Zgodne z planem | 2005-2006 | 350 m |
| 95.000 zł | |||
4 | Modernizacja ulic Jesionowej i Polnej w Siemianówce |
| Zgodne z planem | 2005-2006 | 900 m |
| 310.000 zł | |||
5 | Modernizacja drogi Michnówka-Nowa Łuka | 2 | Zgodne z planem | 2005-2006 | 3750 m |
| 380.000 zł | |||
6 | Modernizacja ulicy Ogrodowej w miejscowości Narewka | 2 | Zgodne z planem | 2005-2007 | 350 m |
| 120.000 zł | |||
7 | Modernizacja ulicy Cichej w miejscowości Narewka | 1 | Zgodne z planem | 2005-2007 | 1350 m |
| 450.000 zł | |||
8 | Modernizacja drogi od drogi powiatowej - Chomianoje |
| Zgodne z planem | 2005-2013 | 3100 m |
| 1.080.000 zł | |||
9 | Modernizacja drogi Tarnopol-Stary Dwór |
| Zgodne z planem | 2005-2013 | 3200 m |
| 960.000 zł | |||
10 | Modernizacja ulicy głównej w miejscowości Skupowo Nowe |
|
| 2006-2013 | 900 m |
| 110.000 zł | |||
11 | Droga gminna
|
| Zgodne z planem | 2004 |
|
| 36.063 zł | |||
12 | Droga powiatowa Suszcza-Eliaszuki |
| Zgodne z planem | 2004-2006 |
|
| 20.000 zł | |||
INWESTOWANIE W ROZWÓJ INFRASTRUKTURY PODSTAWOWEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 32 Infrastruktura telekomunikacyjna i społeczeństwo informacyjne 321 Infrastruktura podstawowa
| ||||||||||
13 | Instalacja internetowa i elektryczna w Urzędzie Gminy w Narewce |
| Zgodne z planem | 2004 |
|
| 21.400 zł | |||
INWESTOWANIE W ROZWÓJ INFRASTRUKTURY PODSTAWOWEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 32 Infrastruktura telekomunikacyjna i społeczeństwo informacyjne 323 Usługi i projekty wdrożeniowe dla obywateli (w zakresie ochrony zdrowia, administracji, edukacji)
| ||||||||||
14 | Modernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Siemianówce |
|
| 2004-2005 |
|
| 800.000 zł | |||
15 | Zakupy inwestycyjne (autobus, komputer) |
|
| 2004 |
|
| 13.782 zł | |||
ROZBUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI KANALIZACYJNEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 34 Infrastruktura środowiskowa (w tym woda) 343 Utylizacja i zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych
| ||||||||||
16 | Doskonalenie selektywnej zbiórki odpadów w gminie Narewka |
|
| 2005-2013 |
|
| 300.000 zł | |||
ROZBUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI WODOCIĄGOWEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 34 Infrastruktura środowiskowa (w tym woda) 344 Woda pitna (gromadzenie, przechowywanie, uzdatnianie i dystrybucja) | ||||||||||
17 | Rozbudowa sieci wodociągowej w kolonii Lewkowo Nowe |
| Zgodne z planem | 2004-2006 | 3141 m |
| 165.000 zł | |||
18 | Rozbudowa sieci wodociągowej w kolonii Siemianówka |
| Zgodne z planem | 2004-2006 | 2935 m |
| 150.000 zł | |||
19 | Rozbudowa sieci wodociągowej Tarnopol-Siemianówka |
| Zgodne z planem | 2004 |
|
| 40.000 zł | |||
BUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI KANALIZACYJNEJ Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 34 Infrastruktura środowiskowa 345 Oczyszczanie ścieków
| ||||||||||
20 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej Narewka-Guszczewina |
| Zgodne z planem | 2004-2005 | 2041 m |
| 467.700 zł | |||
21 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej Tarnopol-Kruhlik oraz Tarnopol-Mostki |
| Zgodne z planem | 2004-2005 | 2775 m (1613+ 1162 m) |
| 969.397 zł | |||
22 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej Lewkowo-Planta |
| Zgodne z planem | 2005-2006 | 5700 m |
| 1.590.000 zł | |||
23 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej obejmującej tereny letniskowe Nowa Łuka |
| Zgodne z planem | 2005-2013 | 7800 m |
| 2.180.000 zł | |||
24 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej Narewka-Grodzisk |
| Zgodne z planem | 2006-2007 | 1300 m |
| 365.000 zł | |||
25 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej „Narewka”: Narewka-Mikłaszewo | 2 | Zgodne z planem | 2006-2007 | 3200 m |
| 1.255.000 zł | |||
26 | Budowa kanalizacji nad zbiornikiem wodnym „Siemianówka” |
| Zgodne z planem | 1999-2004 |
|
| 111.447 zł | |||
27 | Modernizacja kanalizacji sanitarnej - przedłużenie kolektora sanitarnego-Narewka, ul. Kryniczna |
| Zgodne z planem | 2004 | 335 m |
| 50.000 zł | |||
28 | Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami we wsi Siemianówka |
| Zgodne z planem | 2004 |
|
| 767.198 zł | |||
29 | Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami we wsi Zabłotczyzna |
| Zgodne z planem | 2003-2004 |
|
| 261.532 zł | |||
30 | Kontenery sanitarne szt. 2, kabiny sanitarne szt. 10 na pola biwakowe i namiotowe oraz szlaki turystyczne |
| Zgodne z planem | 2004 |
|
| 126.880 zł | |||
ROZWÓJ EDUKACJI EKOLOGICZNEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedzina interwencji: 35 Planowanie przestrzenne i odbudowa 354 Utrzymywanie i odbudowa dziedzictwa kulturowego
| ||||||||||
31 | Utworzenie mini-muzeum regionalnego | 1 |
| 2005-2010 |
|
| 200.000 zł | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. 2. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2007-2013
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Priorytet 3 - Rozwój lokalny
Działanie 3.1 Obszary wiejskie
Lp | Nazwa planowanego działania - zadanie
Typ projektu inwestycyjnego | Określenie kryteriów kolejności realizacji | Zgodność z planem zagospodar. Przestrzennego | Etapy działania wraz z harmonogramem realizacji | Oczekiwane rezultaty | Instytucje i podmioty uczestniczace we wdrażaniu | Przewidywane nakłady do poniesienia
zł | ||
ROZBUDOWA I MODERNIZACJA SYSTEMU KOMUNIKACJI DROGOWEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedziny interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 31 Infrastruktura transportowa 312 Drogi | |||||||||
32 | Modernizacja ulicy głównej w miejscowości Planta | 2 | Zgodne z planem | 2007 | 200 m |
| 70.000 zł | ||
33 | Budowa obwodnicy drogowej w miejscowości Narewka | 8 | Zgodne z planem | 2007-2013 | 5200 m |
| 8.000.000 zł | ||
34 | Modernizacja drogi Siemieniakowszczyzna-Babia Góra |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 1800 m |
| 230.000 zł | ||
35 | Modernizacja drogi Bernacki Most-Podlewkowie |
| Zgodne z planem | Po 2007 | 3170 m |
| 310.000 zł | ||
36 | Modernizacja drogi Eliaszuki-Porosłe |
|
| Po 2007 r. | 2800 m |
| 310.000 zł | ||
37 | Modernizacja drogi Pręty-Pasieki-Siemianówka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 2200 m |
| 240.000 zł | ||
38 | Modernizacja drogi od drogi powiatowej do miejscowości Osowe |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 2800 |
| 270 tys. zł | ||
39 | Modernizacja drogi od drogi powiatowej - Bokowe-Eliaszuki |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 2350 m |
| 280.000 zł | ||
40 | Modernizacja drogi Tarnopol-Łuka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 2000 m |
| 240.000 zł | ||
41 | Modernizacja drogi Nowa Łuka-Mostki |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 2750 m |
| 495.000 zł | ||
42 | Modernizacja drogi Stacja Siemianówka-Kruhlik |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 1200 m |
| 160.000 zł | ||
43 | Modernizacja drogi Ochrymy-Kapitańszczyzna |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 1200 m |
| 160.000 zł | ||
44 | Modernizacja drogi Kruhlik-Mostki |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 500 m |
| 500.000 zł | ||
45 | Modernizacja drogi od Kolonii Lewkowo Nowe do drogi powiatowej |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 1350 m |
| 200.000 zł | ||
46 | Modernizacja ulicy Lipowej w miejscowości Nowa Łuka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 170 m |
| 60.000 zł | ||
47 | Modernizacja ulicy Świerkowej w miejscowości Nowa Łuka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 170 m |
| 60.000 zł | ||
48 | Modernizacja ulicy Jarzębinowej w miejscowości Nowa Łuka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 170 m |
| 60.000 zł | ||
49 | Modernizacja ulicy Jesionowej w miejscowości Nowa Łuka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 170 m |
| 60.000 zł | ||
50 | Modernizacja ulicy Jałowcowej w miejscowości Nowa Łuka |
| Zgodne z planem |
| 170 m |
| 60.000 zł | ||
51 | Modernizacja ulicy Krynicznej w miejscowości Narewka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 300 m |
| 100.000 zł | ||
52 | Modernizacja ulicy głównej w miejscowości Grodzisk |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 750 m |
| 250.000 zł | ||
53 | Modernizacja ulicy Łąkowej w Siemianówce |
|
| Po 2007 r. | 650 m |
| 220.000 zł | ||
54 | Modernizacja ulicy Cichej w Siemianówce |
|
| Po 2007 r. | 670 m |
| 220.000 zł | ||
55 | Modernizacja ulicy Brzozowej w miejscowości Nowa Łuka |
|
| Po 2007 r. | 170 m |
| 60.000 zł | ||
56 | Modernizacja ulicy Grabowej w miejscowości Nowa Łuka |
|
| Po 2007 r. | 170 m |
| 60.000 zł | ||
57 | Modernizacja ulicy Brzozowej w miejscowości Narewka |
|
|
| 130 m |
| 45.000 zł | ||
58 | Modernizacja ulicy Dębowej w miejscowości Narewka |
|
|
| 130 m |
| 45.000 zł | ||
59 | Modernizacja ulicy Sosnowej w miejscowości Narewka |
|
|
| 130 m |
| 45.000 zł | ||
60 | Modernizacja ulicy Świerkowej w miejscowości Narewka |
|
|
| 130 m |
| 45.000 zł | ||
61 | Modernizacja ulic Nadrzecznej i Wąskiej w miejscowości Narewka |
|
|
| 220 m |
| 74.000 zł | ||
62 | Modernizacja drogi od drogi powiatowej do miejscowości Mikłaszewo-Dziki Zachód |
|
| Po 2007 r. | 3400 m |
| 510.000 zł | ||
63 | Modernizacja ulicy Majowej w miejscowości Narewka |
|
|
| 150 m |
| 50.000 zł | ||
64 | Modernizacja drogi od drogi powiatowej do miejscowości Krynica |
|
| Po 2007 r. | 850 m |
| 120.000 zł | ||
65 | Modernizacja drogi od drogi powiatowej do miejscowości Stoczek |
|
|
| 600 m |
| 200.000 zł | ||
66 | Modernizacja drogi od drogi wojewódzkiej - Nowiny - Cieremki |
|
| Po 2007 r. | 1600 m |
| 240.000 zł | ||
67 | Modernizacja drogi od drogi powiatowej - Guszczewina - Gruszki |
|
| Po 2007 r. | 1700 m |
| 560.000 zł | ||
68 | Modernizacja drogi od miejscowości Lewkowo Nowe do miejscowości Michnówka |
|
| Po 2007 r. | 2500 m |
| 375 tys. zł | ||
69 | Modernizacja drogi Grodzisk-Planta |
|
| Po 2007 r. | 1750 m |
| 250.000 zł | ||
70 | Modernizacja ulicy głównej w miejscowości Masiewo II |
|
| Po 2007 r. | 510 m |
| 170.000 zł | ||
ROZBUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI KANALIZACYJNEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 34 Infrastruktura środowiskowa (w tym woda) 343 Utylizacja i zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych
| |||||||||
71 | Rozbudowa składowiska odpadów stałych w miejscowości Olchówka
|
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 28 tys. m3 |
| 1.000.000 zł | ||
ROZBUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI WODOCIĄGOWEJ Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 34 Infrastruktura środowiskowa (w tym woda) 344 Woda pitna (gromadzenie, przechowywanie, uzdatnianie i dystrybucja)
| |||||||||
72 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej Narewka-Guszczewina |
| Zgodne z planem |
| 2041 m |
| 467.670 zł | ||
73 | Rozbudowa sieci wodociągowej w kolonii Tarnopol - Ludwinowo- tereny letniskowe | 4 | Zgodne z planem |
| 7800 m |
| 430.000 zł | ||
74 | Modernizacja ujęcia wody w Lewkowie Starym | 1 |
|
|
|
| 600.000 zł | ||
75 | Modernizacja ujęcia wody w Masiewie I |
|
|
|
|
| 600.000 zł | ||
76 | Wykonanie studni rezerwowej w Lewkowie Starym |
|
|
|
|
| 450.000 zł | ||
BUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI KANALIZACYJNEJ Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 34 Infrastruktura środowiskowa 345 Oczyszczanie ścieków | |||||||||
77 | Budowa małej oczyszczalni ścieków w miejscowościach Masiewo I i Masiewo II | 1 | Zgodne z planem | Po 2007 r. | 40 m3/d 4000 mb |
| 1.320.000 zł | ||
78 | Budowa małych oczyszczalni ścieków w miejscowości Skupowo |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 35 m3/d 1750 m |
| 790.000 zł | ||
79 | Budowa małej oczyszczalni ścieków w miejscowości Olchówka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 30 m3/d 1100 m |
| 500.000 zł | ||
80 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej „Narewka”: Zabłotczyzna-Mińkówka-Podlewkowo-Ochrymy-Eliaszuki-Michnówka-Kapitańszczyzna |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. |
|
| 3.200.000 zł | ||
81 | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej „Narewka”:w miejscowościach Tarnopol-Siemianówka-Kolonia Pasieki-Babia Góra-Słobódka |
| Zgodne z planem | Po 2007 r. | 6200 m |
| 2.920.000 zł | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Określenie kryteriów kolejności projektów:
Kolejność realizacji projektów w poszczególnych latach została ustalona z uwzględnieniem możliwości spełnienia przez projekt n/w kryteriów:
kryteria formalne projektu
- możliwość złożenia kompletnego wniosku z kompletem załączników (spełnienie warunków formalnych)
- właściwa wartość projektu- całkowita wartość zadania poniżej 1 mln euro
- możliwość uzyskania dofinansowania z EFRR na realizację projektu
kryteria merytoryczne i techniczne projektu
- spójność projektu z celami działania określonymi w ZPORR
- trwałość projektu ( sposób zarządzania projektu po jego wykonaniu przez okres 5 lat)
- wpływ projektu na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej obszaru objętego projektem oraz stworzenie warunków do wzrostu zatrudnienia
- wskaźniki osiągnięcia celów projektu
- możliwość realizacji w okresie 2004-2006 - wykonalność techniczna oraz w kolejnym okresie programowania, tj. w latach 2007-2013
- wskaźniki ekonomiczne i finansowe
- wpływ na politykę ochrony środowiska
- wpływ na politykę równych szans
oczekiwane rezultaty
- stworzenie warunków do rozwoju drobnej przedsiębiorczości w rejonie projektu
- polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców, turystów i inwestorów w obszarze projektów
- zmniejszenie kosztów utrzymania i eksploatacji po wykonaniu inwestycji
- poprawa stanu środowiska naturalnego
IV. Powiązanie projektów z innymi działaniami realizowanymi na terenie gminy
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Narewka ma na celu:
1) dostosowanie poziomu infrastruktury technicznej i społecznej do potrzeb i aspiracji mieszkańców gminy, stwarzającego możliwości rozwoju gospodarczego gminy oraz zapewnienie warunków ochrony środowiska naturalnego Puszczy Białowieskiej i jej otuliny,
2) stworzenie warunków do rozwoju turystyki i agroturystyki, zapewniających wzrost dochodów gminy i mieszkańców, wykorzystyjąc maturalne warunki środowiskowe, różnorodność kulturową i etniczną oraz sąsiedztwo Puszczy Białowieskiej i przygraniczne położenie gminy.
Realizacja powyższych celów związana jest z koniecznością dokonania inwestycji. Część zadań inwestycyjnych może być realizowana z udziałem środków zewnętrznych m.in. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w programach operacyjnych np. Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego i Sektorowych Programach Operacyjnych.
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Narewka jest ściśle powiązany z innymi działaniami realizowanymi na terenie gminy i powiatu hajnowskiego, zgodnie z następującymi dokumentami planistycznymi:
· „Strategią zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Narewka” opracowaną w 2000 roku,
· „Strategią rozwoju powiatu hajnowskiego do 2015 roku”, opracowaną w 1999 roku,
· „Strategią rozwoju województwa podlaskiego”, opracowaną w 2000 roku.
V. Oczekiwane wskaźniki osiągnięć Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Narewka
Celem realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 - Rozwój lokalny w Działaniu 3.1 - Obszary wiejskie jest wykorzystanie potencjału ekonomicznego, turystycznego, kulturowego, historycznego i przyrodniczego w celu zwiększenia atrakcyjności obszarów wiejskich dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych.
W ramach Działania 3.1 - Obszary wiejskie do realizacji przewiduje się projekty inwestycyjne wynikające z PRL na lata 2004-2006 oraz projekty i zadania przewidziane do współfinansowania z udziałem środków EFRR i budżetu gminy do realizacji w okresie 2007-2013.
W ramach Działania do realizacji przewiduje następujące typy projektów inwestycyjnych:
rozbudowa i modernizacja systemu komunikacji drogowej,
rozbudowa i modernizacja gminnej sieci wodociągowej,
budowa, rozbudowa i modernizacja gminnej sieci kanalizacyjnej,
rozwój edukacji ekologicznej.
Realizacja projektów z zakresu rozwoju infrastruktury technicznej będzie miała bezpośredni pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze, zmniejszy się ilość zanieczyszczeń odprowadzanych do wód, zmniejszy się negatywne oddziaływanie odpadów na środowisko przyrodnicze, poprawią się warunki komunikacji drogowej, zwiększy się przejezdność ulic i dróg, poprawią się warunki bytowe mieszkańców, będą stworzone warunki do rozwoju turystyki, agroturystyki i przedsiębiorczości.
Każdy zrealizowany projekt inwestycyjny będzie analizowany pod katem osiągnięcia następujących wskaźników:
- wskaźnik produktu
- długość zmodernizowanych ulic i dróg,
- zwiększenie przepustowości oczyszczalni ścieków poprzez ich modernizację i rozbudowę,
- długość wybudowanych kolektorów sanitarnych,
- ilość przyłączy kanalizacyjnych,
- ilość przyłączy wodociągowych,
- liczba mieszkańców objęta zagospodarowaniem odpadów stałych - segregacją,
- liczba gospodarstw domowych przyłączonych do sieci wodociągowej,
- liczba gospodarstw domowych przyłączonych do sieci kanalizacyjnej;
- wskaźnik rezultatu
- stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości, w tym agroturystyki i turystyki,
- zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej w rejonie projektu,
- podniesienie jakości dróg,
- skrócenie czasu podróży,
- zmniejszenie nakładów na bieżące remonty nawierzchni ,
- poprawa stanu środowiska poprzez ograniczenie emisji toksycznych składników spalin,
- oszczędność w kosztach eksploatacji pojazdów,
- poprawa stopnia integracji lokalnej sieci transportowej,
- zwiększenie poziomu skanalizowania obszaru gminy,
- zwiększenie liczby gospodarstw domowych podłączonych do kanalizacji sanitarnej,
- możliwość podłączenia do kanalizacji zakładów produkcyjnych,
- poprawa czystości wód powierzchniowych,
- zmniejszenie kosztów jednostkowych oczyszczania ścieków,
- zmniejszenie zanieczyszczeń środowiska odpadami stałymi
- liczba gospodarstw domowych przyłączonych do sieci wodociągowej;
- wskaźnik oddziaływania
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- poprawa stanu środowiska naturalnego,
- poprawa zdrowotności mieszkańców,
- liczba utworzonych lub utrzymanych miejsc pracy.
Monitorowanie wskaźników produktu, rezultatu i oddziaływania będzie dokonywane raz w roku na etapie oceny PRL na podstawie danych:
- danych statystycznych uzyskanych z Urzędu Statystycznego w Białymstoku i Powiatowego Urzędu Pracy w Hajnówce,
- danych z Ewidencji Działalności Gospodarczej o rozwoju drobnej przedsiębiorczości prowadzonej przez Urząd Gminy w Narewce,
- innych dostępnych opracowań pozwalających ma monitorowanie wskaźników rezultatu.
VI. Plan finansowania zadań w latach 2004-2006 oraz prognoza na lata 2007-2013
Realizacja zadań określonych w Programie Rozwoju Lokalnego wymagać będzie wydatkowania w latach 2004-2006 kwoty 9 758 276 zł. W porównaniu do wielkości budżetu gminy oznacza to, że w okresie najbliższych trzech lat suma tych wydatków znacznie przekroczy całoroczny dochód budżetu gminy, osiągnięty w 2003 roku.
Zważywszy na strukturę wydatków budżetowych gminy, w której tzw. „sztywne” wydatki bieżące stanowiły w 2003 roku 83% budżetu, sfinansowanie zadań, ujętych w Programie, możliwe będzie jedynie pod warunkiem uzyskania wsparcia z zewnątrz.
Zakłada się, iż finansowanie projektów w okresie 2004-2006 odbywać się będzie z następujących źródeł:
1. ROZBUDOWA I MODERNIZACJA SYSTEMU KOMUNIKACJI DROGOWEJ
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Dziedzina interwencji: 3 Infrastruktura podstawowa
31 Infrastruktura transportowa
312 Drogi
Źródła finansowania Planu Rozwoju Lokalnego | Kwota w zł | ||
2004 r. | 2005 r. | 2006 r. | |
Budżet JST (gmina) | 161 287 | 220 000 | 337 500 |
Budżet Państwa |
|
|
|
Środki Prywatne |
|
|
|
Środki UE (ZPORR) | 315 671 | 437 766 | 667 500 |
Inne środki (fundusze celowe) |
|
|
|
Razem | 476 958 | 667 766 | 1 005 000 |
Źródło: Opracowanie własne
2. INWESTOWANIE W ROZWÓJ INFRASTRUKTURY PODSTAWOWEJ
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Dziedzina interwencji: 3 Infrastruktura podstawowa
32 Infrastruktura telekomunikacyjna ispołeczeństwo informacyjne
321 Infrastruktura podstawowa
Źródła finansowania Planu Rozwoju Lokalnego | Kwota w zł | ||
2004 r. | 2005 r. | 2006 r. | |
Budżet JST (gmina) | 21 400 |
|
|
Budżet Państwa |
|
|
|
Środki Prywatne |
|
|
|
Środki UE (ZPORR) |
|
|
|
Inne środki (fundusze celowe) |
|
|
|
Razem | 21 400 |
|
|
Źródło: Opracowanie własne
3. INWESTOWANIE W ROZWÓJ INFRASTRUKTURY PODSTAWOWEJ
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Dziedzina interwencji: 3 Infrastruktura podstawowa
32 Infrastruktura telekomunikacyjna społeczeństwo informacyjne
323 Usługi i projekty wdrożeniowe dla obywateli (w zakresie ochrony zdrowia,Administracji, edukacji)
Źródła finansowania Planu Rozwoju Lokalnego | Kwota w zł | ||
2004 r. | 2005 r. | 2006 r. | |
Budżet JST (gmina) | 338 782 | 475 000 |
|
Budżet Państwa |
|
|
|
Środki Prywatne |
|
|
|
Środki UE (ZPORR) |
|
|
|
Inne środki (fundusze celowe) |
|
|
|
Razem | 338 782 | 475 000 |
|
Źródło: Opracowanie własne
4. ROZBUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI KANALIZACYJNEJ
Program Operacyjny: Zintegrowany Program OperacyjnRozwoju Regionalnego (ZPORR)
Dziedzina interwencji: 3 Infrastruktura podstawowa
34 Infrastruktura środowiska (w tym woda)
343 Utylizacja i zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych
Źródła finansowania Planu Rozwoju Lokalnego | Kwota w zł | ||
2004 r. | 2005 r. | 2006 r. | |
Budżet JST (gmina) |
| 7 500 | 7 500 |
Budżet Państwa |
|
|
|
Środki Prywatne |
|
|
|
Środki UE |
| 22 500 | 22 500 |
Inne środki (fundusze celowe) |
|
|
|
Razem |
| 30 000 | 30 000 |
Źródło: Opracowanie własne
5. ROZBUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI WODOCIĄGOWEJ
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Dziedzina interwencji: 3 Infrastruktura podstawowa
34 Infrastruktura środowiska (w tym woda)
344 Woda pitna (gromadzenie, przechowywanie, Uzdatnianie i dystrybucja)
Źródła finansowania Planu Rozwoju Lokalnego | Kwota w zł | ||
2004 r. | 2005 r. | 2006 r. | |
Budżet JST (gmina) | 160 000 | 92 500 | 92 500 |
Budżet Państwa |
|
|
|
Środki Prywatne | 10 000 |
|
|
Środki UE |
|
|
|
Inne środki (fundusze celowe) |
|
|
|
Razem | 170 000 | 92 500 | 92 500 |
Źródło: Opracowanie własne.
6. ROZBUDOWA I MODERNIZACJA GMINNEJ SIECI KANALIZACYJNEJ
Program Operacyjny: Zintegrowany Program OperacyjnyRozwoju Regionalnego (ZPORR)
Dziedzina interwencji: 3 Infrastruktura podstawowa
34 Infrastruktura środowiska (w tym woda)
345 Oczyszczanie ścieków
Źródła finansowania Planu Rozwoju Lokalnego | Kwota w zł | ||
2004 r. | 2005 r. | 2006 r. | |
Budżet JST (gmina) | 1 386 487 | 337 146 | 642 500 |
Budżet Państwa |
|
|
|
Środki Prywatne | 96 000 | 100 000 | 100 000 |
Środki UE | 100 000 | 1 299 137 | 2 227 500 |
Inne środki |
|
|
|
Razem | 1 592 087 | 1 736 282 | 2 970 000 |
7. ROZWÓJ EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Dziedzina interwencji: 35 Planowanie przestrzenne i odbudowa
354 Utrzymanie i odbudowa dziedzictwaKulturowego
Źródła finansowania Planu Rozwoju Lokalnego | Kwota w zł | ||
2004 r. | 2005 r. | 2006 r. | |
Budżet JST (gmina) |
| 30 000 | 40 000 |
Budżet Państwa |
|
|
|
Środki Prywatne |
|
|
|
Środki UE |
|
|
|
Inne środki |
|
|
|
Razem | 0 | 30 000 | 40 000 |
Plan finansowania projektów i zadań inwestycyjnych w latach 2004-2006 zawarty jest w Arkuszu Nr 1. (Zadania planowane na 2004 rok uwzględnione są w budżecie gminy - Załącznik Nr 2 do Uchwały Rady Gminy Narewka w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok z dnia 21.06.2004).
Plan finansowania projektów i zadań inwestycyjnych w latach 2007-2013 zawarty jest w Arkuszu Nr 2.
VI.1. Sytuacja finansowa beneficjenta
W oparciu o dane historyczne, obejmujące lata 1999-2003 można stwierdzić:
1) Dochody budżetu gminy, składające się głównie z podatków i opłat lokalnych, subwencji i dotacji z budżetu Państwa oraz udziałów w podatkach dochodowych w ponad 80% przeznaczane były na wydatki bieżące, związane z realizacją zadań publicznych;
2) W strukturze wydatków bieżących dominują wydatki ponoszone na zadania oświaty i wychowania oraz opieki społecznej.
Za 2003 rok osiągnięte dochody budżetu gminy zamknęły się ogólną kwotą
7 928 212 zł, a wydatki kwotą 7 372 701 zł, z czego wydatki majątkowe wyniosły 1 268 069 zł, co stanowi 17% wykonanych wydatków ogółem.. Dodatni wynik budżetu w ujęciu kasowym wyniósł 555 511 zł.
Na 2004 rok - po dokonanych zmianach - plan dochodów ogółem zamyka się kwotą 7 859 531 zł, plan wydatków ogółem wynosi 9 191 678 zł, z czego wydatki inwestycyjne planowane są w kwocie łącznej 2 183 556 zł, co stanowi 24% planowanych wydatków ogółem. Planowany deficyt budżetowy w kwocie 1 332 147 zł zostanie pokryty długoterminowym kredytem bankowym w kwocie 834 971 zł oraz posiadanymi wolnymi środkami, które zostały skumulowane w latach ubiegłych z niewykorzystanych nadwyżek budżetowych i operacji finansowych.
Stan zadłużenia gminy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na dzień 1 stycznia 2004 roku wynosił 2 272 044 zł, prognozowany stan długu na dzień 31 grudnia 2004 roku wyniesie 2 712 220 zł, co stanowi 34,51% planowanych dochodów budżetu na 2004 rok.
Skumulowane wolne środki, będące w dyspozycji gminy na dzień 1 stycznia 2004 wynosiły 1 532 006 zł, co po uruchomieniu planowanych kredytów i pożyczek i po spłacie rat kapitałowych z tytułu obsługi zadłużenia, pozwoli na pełne sfinansowanie planowanego deficytu budżetu i pozostawienie do dyspozycji w roku 2005 wolnych środków w kwocie 700 tys zł. Planowane finansowanie w kwocie 2 032 153 zł (poz. F w Arkuszu Nr 3) pozwoli na prefinasowanie planowanych w 2004 roku projektów i zadań inwestycyjnych do wsparcia z ZPORR bez potrzeby uruchamiania kredytów pomostowych.
VI.2. Prognoza budżetu i wydatków na lata 2004-2013
Zmiana (z dniem 1 stycznia 2004 roku) systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego może być pewnym elementem utrudniającym przeprowadzenie rzetelnej prognozy kształtowania się dochodów gminy. Pewne składowe obowiązujących dochodów, np. poszczególne części subwencji ogólnej, są uzależnione od struktury demograficznej gminy, sytuacji gospodarczej w kraju, a w ślad za tym kształtowaniem się poziomu bezrobocia.
Wykonanie długookresowej prognozy uzasadnia jednak potrzeba odpowiedzi na pytanie: czy gmina będzie w stanie we wszystkich latach, objętych Planem Rozwoju Lokalnego, zapewnić udział środków własnych w finansowaniu planowanych projektów i zadań inwestycyjnych przy jednoczesnym zachowaniu poziomu finansowania bieżących wydatków oraz obsługi zadłużenia?
Prognozę budżetu - obejmującą dochody, wydatki (w tym wydatki inwestycyjne na poziomie wynikającym z planu finansowania projektów i zadań zawartych w Arkuszach Nr 1 i Nr 2) przychody i rozchody oraz stan wolnych środków i poziom zadłużenia na koniec każdego roku - przedstawiono w Arkuszu Nr 3.
W przeprowadzonej prognozie:
- określenie możliwości inwestycyjnych odbywa się poprzez takie ustalenie wysokości wydatków inwestycyjnych, przy których skumulowany stan gotówki na koniec roku bieżącego ( w Arkuszach Nr 3, Nr 3.1, Nr 3.2 -„H. Wolne środki do dyspozycji w roku następnym”) stanowi, co najmniej 1% dochodów planowanych na następny rok budżetowy. Oznacza to, że środki są wtedy przez gminę maksymalnie wykorzystywane oraz że na początku przyszłego roku gmina będzie w stanie przez pewien okres regulować swoje zobowiązania,
- przyjmuje się jako bezpieczny pułap zadłużenia Gminy Narewka na poziomie nie większym niż 25% prognozowanych dochodów (stąd dążenie do całkowitego oddłużenia gminy na koniec 2013 roku).
Prognoza, zawarta w arkuszu Nr 3 może być w trakcie realizacji Planu Rozwoju Lokalnego wykorzystana do tworzenia operatywnych prognoz, dostosowujących budżet do różnych scenariuszy, poprzez wykorzystanie możliwości innego zarządzania długiem oraz wolnymi środkami, co zostało zawarte w Arkuszu Nr 3.1 - Scenariusz Nr 1 i Arkuszu Nr 3.2 - Scenariusz Nr 2. W obu przypadkach można będzie wykorzystać możliwości zwiększenia środków własnych gminy na finansowanie projektów i zadań inwestycyjnych objętych Planem Rozwoju Lokalnego.
Realizacja każdego ze scenariuszy wymagać będzie rygorystycznej kontroli kosztów, szczególnie w zakresie wydatków bieżących oraz efektywnego zarządzania długiem.
VII. System wdrażania Planu Rozwoju Lokalnego
Jednostką bezpośrednio odpowiadającą za monitorowanie i wdrażanie Planu Rozwoju Lokalnego jest specjalnie powołana komisja ds. rozwoju lokalnego.
PRL będzie wdrażany przez Wójta Gminy Narewka.
System wdrażania PRL obejmuje:
- komunikację społeczną w zakresie przyjmowania nowych zadań organizacyjnych i inwestycyjnych
- przygotowanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej dla inwestycji ujętych w planie
- składanie wniosków aplikacyjnych o przyznanie dofinansowania ze środków EFRR
- realizacja inwestycji zgodnie z określonymi wymogami
- po zakończeniu inwestycji monitorowanie i raportowanie wydatków i efektów rzeczowych projektu
- przedkładanie Komisjom Rady Gminy raportów i informacji z przebiegu realizacji zadań umieszczonych w PRL
VIII. Sposoby monitorowania, oceny i komunikacji społecznej
Monitorowanie jest to proces polegający na systematycznym zbieraniu, raportowaniu i interpretowaniu danych. Monitoring dostarcza informacji o postępie realizacji i efektywności wdrażania pomocy.
Monitoring prowadzony będzie w zakresie rzeczowym i finansowym.
Monitoring rzeczowy będzie obejmował skwantyfikowane dane obrazujące postęp we wdrażaniu programu oraz umożliwienie oceny jego wykonania w odniesieniu do celów ustalonych w PRL i będzie prowadzony w trzech kategoriach:
- wskaźniki produktu,
- wskaźniki rezultatu,
- wskaźniki oddziaływania.
Monitoring finansowy będzie obejmował dane finansowe realizacji projektów, będących podstawą do oceny sprawności wydatkowania przeznaczonych na niego środków w oparciu o raporty okresowe obrazujące wysokość wkładu finansowego pochodzącego ze środków publicznych.
VIII.1. System monitorowania planu rozwoju lokalnego
Jednostką bezpośrednio odpowiadającą za monitorowanie i wdrażanie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Narewka jest powołana przez Wójta Gminy Narewka specjalna komisja ds. rozwoju lokalnego.
W pracach związanych z monitorowaniem i oceną Planu Rozwoju Lokalnego mogą brać udział również niezależni eksperci oraz przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku i Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiotem oceny i monitorowania przez powołaną komisję powinna być zgodność PRL z Programami Operacyjnymi i zapisami w dokumencie podstawowym strategii.
Jednostka monitorująca ma również prawo wnosić wnioski do Wójta Gminy Narewka dotyczące podziału zadań na poszczególne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne.
Plan Rozwoju Lokalnego może być uzupełniany o kolejne zadania, które wynikają bezpośrednio ze zmian w Programach Operacyjnych dokonywanych na wniosek komisji ds. rozwoju lokalnego.
VIII.2. Sposoby oceny planu rozwoju lokalnego
Komisje Rady Gminy opiniują merytorycznie poszczególne zadania. Komisja ds. rozwoju lokalnego przedkładać będzie raporty z przebiegu realizacji zadań umieszczonych w PRL, co pół roku na ręce Przewodniczącego Rady Gminy.
Ocena realizacji zadań wynikających z Planu Rozwoju Lokalnego dokonywana będzie na sesji absolutoryjnej każdego roku.
VIII.3. Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi
Plan Rozwoju Lokalnego jest dokumentem otwartym i winien być uzupełniany poprzez wpis nowych zadań organizacyjnych i inwestycyjnych raz w roku kalendarzowym w okresie projektowania budżetu na kolejny rok.
Wszelkie postulaty i wnioski przedsięwzięć inwestycyjnych do PRL przyjmuje pełnomocnik ds. rozwoju lokalnego, pełniący funkcję koordynatora zespołu zadaniowego przygotowującego plan rozwoju lokalnego.
Postulaty do PRL oraz wnioski składać mogą także radni, organizacje pozarządowe i nieformalne grupy mieszkańców, organizacje powiązane z budżetem Gminy, w tym również spółki prawa handlowego.
VIII.4. Public Relations Planu Rozwoju Lokalnego
O terminie i trybie rozpoczęcia przyjmowania wniosków i postulatów od mieszkańców, organizacji powiązanych z budżetem Gminy, organizacji pozarządowych i nieformalnych grup mieszkańców oraz spółek prawa handlowego o kryteriach kwalifikacji zadań do PRL, informuje media pełnomocnik ds. rozwoju lokalnego.
Monitorowanie przez komisję ds. rozwoju lokalnego będzie spójne z zasadami monitorowania i raportowania przez jednostkę wdrażającą zadanie.
Projekty do sfinansowania ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Rolnictwo
Lp | Nazwa planowanego działania - zadanie
Typ projektu inwestycyjnego | Określenie kryteriów kolejności realizacji | Zgodność z planem zagospodar. przestrzennego | Etapy działania wraz z harmonogramem realizacji | Oczekiwane rezultaty | Instytucje i podmioty uczestniczace we wdrażaniu | Przewidywane nakłady do poniesienia
zł |
DOSTOSOWANIE POZIOMU INFRASTRUKTURY SPOŁECZNEJ DO POTRZEB MIESZKAŃCÓW Program Operacyjny: Sektorowy Program Operacyjny Rolnictwo Dziedziny interwencji: 2 Zasoby ludzkie 22 Czynnik społeczny /przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu/ | |||||||
1 | Utworzenie Domu Pomocy Społecznej w Lewkowie |
| Zgodne z planem | 2005-2013 |
|
| 1500 tys. zł |
STWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU TYRYSTYKI I AGROTURYSTKI Program Operacyjny: Sektorowy Program Operacyjny Rolnictwo
Dziedziny interwencji: 17 Turystyka 171 Inwestycje materialne (centra informacji, baza noclegowa,zaplecze gastronomiczne, punkty usługowe) | |||||||
3 | Budowa zbiornika małej retencji w miejscowości Narewka |
| Zgodne z planem | 2005-2006 |
|
| 460.000 zł |
4 | Stworzenie warunków do utworzenia bazy wypoczynkowo-rekreacyjnej w Starym Dworze |
| Zgodne z planem | 2005-2006 |
|
| 1600 tys. zł |
5 | Zagospodarowanie plaży nad zalewem w Siemianówce i stworzenie warunków do utworzenia bazy wypoczynkowo-rekreacyjnej w miejscowości Bińdziuga | 5 | Zgodne z planem | 2005-2007 |
|
| 300 tys. zł |
7 | Utworzenie zewnętrznych punktów informacyjnych na obszarze gminy Narewka |
|
| 2005-2013 | 5 punktów |
| 250 tys. zł |
8 | Utworzenie Banku Informacji Turystycznej |
|
| 2005-2013 |
|
| 100 tys. zł |
9 | Stworzenie warunków do utworzenia bazy wypoczynkowo-rekreacyjnej w miejscowości Maruszka |
|
| 2005-2013 | 1 ha |
| 400 tys. zł |
10 | Budowa małych zbiorników wodnych na obszarze gminy Narewka |
|
| 2005-2013 |
|
|
|
STWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU TYRYSTYKI I AGROTURYSTKI Program Operacyjny: Sektorowy Program Operacyjny Rolnictwo Dziedziny interwencji: 17 Turystyka 172 Inwestycje niematerialne (rozwój i świadczenie usług turystycznych, działalność sportowa, kulturalna, wypoczyne oraz dziedzictwo kulturowe) | |||||||
11 | Modernizacja Ośrodka Sportu i Rekreacji w miejscowości Narewka | 6 | Zgodne z planem | 2005-2013 |
|
| 3 mln zł |
12 | Utworzenie „zielonej szkoły” w miejscowości Siemianówka | 6 | Zgodne z planem | 2004-2006 | 50 miejsc |
| 1200 tys. zł |
13 | Budowa mini-boisk sportowych w miejscowości Lewkowo | 3 | Zgodne z planem | 2005-2013 |
|
| 130 tys. zł |
14 | Budowa mini-boisk sportowych w miejscowości Olchówka |
| Zgodne z planem | 2005-2013 |
|
| 150 tys. zł |
15 | Budowa krytej pływalni przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w miejscowości Narewka |
| Zgodne z planem | 2007-2013 | 25 m powierzchni pływalni |
| 18 mln zł |
16 | Modernizacja stadionu w miejscowości Narewka |
| Zgodne z planem | 2006-2013 |
|
| 1,5 mln zł |
17 | Tworzenie szlaków rowerowych w atrakcyjnych turystycznie częściach gminy Narewka |
|
| 2005-2013 | 50 km |
| 100 tys. zł |
PROWADZENIE DZIAŁAŃ EDUKACYJNO-SZKOLENIOWYCH ZWIĄZANYCH ZE ŚWIADCZENIEM USŁUG TURYSTYCZNYCH I PROWADZENIEM GOSPODARSTW AGROTURYSTYCZNYCH Program Operacyjny: Sektorowy Program Operacyjny Rolnictwo Dziedziny interwencji: 17 Turystyka 174 Specjalistyczne szkolenia zawodowe w dziedzinie turystyki | |||||||
18 | Szkolenie przewodników turystycznych gminy Narewka |
|
| 2005-2006 | 2 grupy po 20 osób |
| 160 tys. zł |
Metryka strony