Przedmiot działalności i kompetencje

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., gmina zajmuje się wszystkimi sprawami publicznymi o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone dla innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności obejmują one:

  • ład przestrzenny, gospodarkę nieruchomościami, ochronę środowiska i przyrody oraz gospodarkę wodną,
  • gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizację ruchu drogowego,
  • wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzenia sanitarne, wysypiska i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  • działalność w zakresie telekomunikacji,
  • lokalny transport zbiorowy,
  • ochronę zdrowia,
  • pomoc społeczną, w tym ośrodki i zakłady opiekuńcze,
  • wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  • gminne budownictwo mieszkaniowe,
  • edukację publiczną,
  • kulturę, w tym biblioteki gminne i inne instytucje kultury oraz ochronę zabytków,
  • kulturę fizyczną i turystykę, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe,
  • targowiska i hale targowe,
  • zieleń gminną i zadrzewienia,
  • cmentarze gminne,
  • porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli oraz ochronę przeciwpożarową i przeciwpowodziową, w tym wyposażenie i utrzymanie gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  • utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  • politykę prorodzinną, w tym opiekę socjalną, medyczną i prawną dla kobiet w ciąży,
  • wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej oraz tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych oraz programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
  • promocję gminy,
  • współpracę i działalność na rzecz organizacji pozarządowych,
  • współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Gmina może być zobowiązana do wykonywania zadań zleconych przez administrację rządową, w tym przygotowywania i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów. Może również wykonywać zadania powiatu i województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami.

Działalność organów gminy jest jawna, z ograniczeniami wynikającymi wyłącznie z ustaw. Obywatele mają prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji oraz dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych. Szczegóły dostępu do dokumentów określa statut gminy.

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Data wytworzenia: 2024-07-24

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data modyfikacji: 2024-07-24

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2024-07-24