Przedmiot działalności i kompetencje
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., gmina zajmuje się wszystkimi sprawami publicznymi o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone dla innych podmiotów.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności obejmują one:
- ład przestrzenny, gospodarkę nieruchomościami, ochronę środowiska i przyrody oraz gospodarkę wodną,
- gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizację ruchu drogowego,
- wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzenia sanitarne, wysypiska i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
- działalność w zakresie telekomunikacji,
- lokalny transport zbiorowy,
- ochronę zdrowia,
- pomoc społeczną, w tym ośrodki i zakłady opiekuńcze,
- wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- gminne budownictwo mieszkaniowe,
- edukację publiczną,
- kulturę, w tym biblioteki gminne i inne instytucje kultury oraz ochronę zabytków,
- kulturę fizyczną i turystykę, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe,
- targowiska i hale targowe,
- zieleń gminną i zadrzewienia,
- cmentarze gminne,
- porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli oraz ochronę przeciwpożarową i przeciwpowodziową, w tym wyposażenie i utrzymanie gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
- utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
- politykę prorodzinną, w tym opiekę socjalną, medyczną i prawną dla kobiet w ciąży,
- wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej oraz tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych oraz programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
- promocję gminy,
- współpracę i działalność na rzecz organizacji pozarządowych,
- współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Gmina może być zobowiązana do wykonywania zadań zleconych przez administrację rządową, w tym przygotowywania i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów. Może również wykonywać zadania powiatu i województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami.
Działalność organów gminy jest jawna, z ograniczeniami wynikającymi wyłącznie z ustaw. Obywatele mają prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji oraz dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych. Szczegóły dostępu do dokumentów określa statut gminy.
Metryka strony
Udostępniający: Gmina Narewka
Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk
Data wytworzenia: 2024-07-24
Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk
Data modyfikacji: 2024-07-24
Opublikował: Andrzej Gierasimiuk
Data publikacji: 2024-07-24