Uchwała Nr XXIX/238/09
Uchwała Nr XXIX/238/09
Rady Gminy Narewka
z dnia 29 grudnia 2009 r.
w sprawie gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii na 2010 r.
Na podstawie art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi / Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, Nr 115, poz. 793, Nr 176, poz. 1238, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 144, poz. 1178/ oraz art. 10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 66, poz. 469, Nr 120, poz. 826, z 2007 r. Nr 7, poz. 48, Nr 82, poz. 558, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 63, poz. 520, Nr 92, poz. 753, Nr 98, poz. 817/ uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się gminny program profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii na terenie Gminy Narewka na 2010 r. stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do corocznego składania sprawozdania z realizacji programu.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia z mocą od 1 stycznia 2010 r.
Przewodniczący Rady Gminy
Andrzej Niedźwiedź
Załącznik
do uchwały Nr XXIX/238/09
Rady Gminy Narewka
z dnia 29 grudnia 2009r.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI, ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
NA ROK 2010
Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych jest jednym z najważniejszych obszarów działania samorządu lokalnego.
Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych zakłada, że większość kompetencji i środków finansowych jest zlokalizowanych na poziomie samorządów gmin, które na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi są podmiotem właściwym do rozwiązywania problemów alkoholowych w swoich społecznościach lokalnych.
I.
DIAGNOZA STANU ZASOBÓW I PROBLEMÓW
Posługując się wskaźnikami europejskimi oraz wynikami badan społecznych liczbę osób uzależnionych w Polsce można szacować na około 860tys.(dane te dotyczą tylko i wyłącznie osób pełnoletnich), w tym 707 tys. to mężczyźni i 153tys. to kobiety), zaś osób pijących alkohol ryzykownie i szkodliwie na około 4 mln.
Uzależnienie od alkoholu, jak zarówno i narkotyków, jest chorobą, którą można zdiagnozować na podstawie występowania określonych objawów. Zgodnie z obowiązującym w Polsce systemem diagnostycznym, Międzynarodową Klasyfikacją Chorób, Urazów i Przyczyn Zgonów, uzależnienie od alkoholu identyfikowane jest jako zespół właściwości fizjologicznych, emocjonalnych i poznawczych, które pojawiają się w wyniku wieloletniego używania alkoholu.
Alkohol i narkotyki mają takie same działania, gdyż jako substancje psychoaktywne zmieniają postrzeganie realnego świata.
Szkody związane z używaniem substancji psychoaktywnych można zaklasyfikować, między innymi, do następujących grup:
- szkody zdrowotne i społeczne powodowane przez długotrwałe używanie substancji psychoaktywnych ( w tym uzależnienie i inne poważne szkody somatyczne,
psychiczne i społeczne);
- zachowania podejmowane w związku z używaniem substancji psychoaktywnych, które stanowią potencjonalne ryzyko dla zdrowia lub bezpieczeństwa (np.
prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu);
-zagrożenie dla rozwoju osobistego (np. nieprawidłowy sposób zaspokajania potrzeb rozwojowych, kłopoty ze zdobyciem wykształcenia, konflikty z prawem itp.);
-różnorodne szkody doznawane przez dzieci osób uzależnionych.
Narkomania, jak i alkoholizm są problemami społecznymi, które stanowią wyzwanie cywilizacyjne o zasięgu globalnym.
Uzależnienie od alkoholu jest chorobą, którą przy wdrożeniu odpowiedniego leczenia można zatrzymać.
Duże rozpowszechnienie używania środków psychoaktywnych ma wielowymiarowe przyczyny, a szkody z tym związane obserwowane są w różnych sferach życia społecznego. Negatywne konsekwencje spożywania alkoholu dotyczą nie tylko osób uzależnionych, ale również osób spożywających alkohol szkodliwie.
Skala problemu narkomanii nie do końca jest znana. Szacunki mówią o 20-60 tys. osób uzależnionych (bez alkoholu) i 200-300 tys. osób, które miały kontakt z
narkotykami
W Gminie Narewka zamieszkuje ogółem 4060 osób ( stan na dzień 02.12.2009r.), w tym:
Wiek | Mężczyzn | Kobiet | Ogółem |
0-2 | 39 | 40 | 79 |
3 | 16 | 13 | 29 |
4-5 | 29 | 22 | 51 |
6 | 13 | 11 | 24 |
7 | 11 | 9 | 20 |
8-12 | 71 | 63 | 134 |
13-15 | 70 | 49 | 119 |
16-17 | 73 | 36 | 109 |
18 | 20 | 23 | 43 |
19-65 | 1387 | X | 1387 |
19-60 | X | 1065 | 1065 |
pow. 65 | 307 | X | 307 |
pow.60 | X | 693 | 693 |
Ogółem | 2036 | 2024 | 4060 |
Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce wynika, że w 2009r. liczba osób korzystających z pomocy społecznej wynosiła - 161 rodzin, w tym 382 osoby w tych rodzinach. Najczęstsze formy udzielania pomocy społecznej:
1)zasiłek okresowy z powodu bezrobocia – 63 rodziny
2)zasiłek stały z powodu niepełnosprawności -40 rodzin
3)zasiłek celowy - 27
Wiele rodzin korzystających z pomocy społecznej boryka się z problemem alkoholowym.
Brak danych dotyczących problemu narkomanii.
Z danych z Posterunku Policji w Narewce wynika, że w roku 2009:
- przeprowadzono 85 postępowań przygotowawczych wobec osób popełniających przestępstwa będąc pod wpływem alkoholu,
- ujawniono 42 wykroczenia popełnione przez osoby będące w stanie nietrzeźwości, w tym m.in. sporządzono 10 wniosków o ukaranie i nałożono 21 mandatów
karnych.
Przeprowadzono 197 interwencji, w tym 70 to interwencje domowe, podczas których 11 osób zatrzymano do wytrzeźwienia, na 8 osób sporządzono wnioski o leczenie odwykowe do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narewce, wypełniono 6 niebieskich kart.
II. ŚRODKI NA REALIZACJĘ PROGRAMU
Środki na realizację zadań własnych Gminy wynikają z ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii prowadzonych w postaci Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
III. ZADANIA PROGRAMU
1.Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków:
- informowanie o najbliższych placówkach zajmujących się lecznictwem odwykowym
- wspieranie grup samopomocowych typu klubów abstynenckich AA
- współpraca z organizacjami służącymi rozwiązywaniu problemów alkoholowych
- podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa dot. problemów związanych z nadużywaniem alkoholu oraz używaniem innych substancji psychoaktywnych
2.Udzielanie rodzinom z problemem alkoholowym, narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
- finansowanie działalności punktu konsultacyjnego
- organizowanie pomocy dla ofiar przemocy domowej
- zapobieganie powstawaniu problemów związanych z nadużywaniem alkoholu
- finansowanie stanowiska psychologa
- utrzymanie świetlicy socjoterapeutycznej, oraz dofinansowanie działalności świetlic samorządowych
- kontynuacja pracy zespołu interdyscyplinarnego
3.Kontynuacja działań w zakresie pomocy rodzinom z problemem alkoholowym poprzez:
- prowadzenie z osobami nadużywającymi alkoholu rozmów motywujących do podjęcia leczenia odwykowego
- kierowanie do sądu wniosków o skierowanie do poddania się obowiązkowi leczenia odwykowego osób uzależnionych
- kierowanie osób zgłoszonych do podjęcia leczenia odwykowego na badania lekarza biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia i wskazania
leczniczego
- przygotowywanie dokumentacji związanej z w/w postępowaniem sądowym
- podejmowanie interwencji w indywidualnych sprawach mieszkańców związanych z problemem alkoholowym
4.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży:
- podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym dla rodziców, których celem jest wspieranie abstynencji dziecka i przygotowanie go do świadomych i odpowiedzialnych decyzji związanych z nadużywaniem alkoholu oraz używaniem substancji psychoaktywnych
- organizowanie konkursów plastycznych i literackich o tematyce antyalkoholowej, antynarkotykowej, oraz przeciwdziałaniu przemocy
- wspieranie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Narewce w rozwijaniu zadań profilaktycznych, a w szczególności obejmujących diagnozę problemu używania alkoholu i narkotyków oraz realizację adekwatnego do potrzeb programu profilaktycznego
- propagowanie pozytywnych wzorców zachowań poprzez organizowanie imprez rozrywkowo – sportowych dla dzieci i młodzieży (rajdy rowerowe, biegi uliczne, wycieczki krajoznawcze itp.)
- organizowanie i wspieranie form spędzania wolnego czasu w postaci obozów, i wycieczek i zajęć dla dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych
- remont i doposażenie świetlic samorządowych na terenie Gminy Narewka w sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć terapeutycznych, rekreacyjnych, sportowych i świetlicowych
5.Wspomaganie działalności jednostek i instytucji służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii w zakresie:
-wspomagania działalności jednostek służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii poprzez dofinansowanie różnych form spędzania czasu wolnego na terenie Gminy Narewka.
6.Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, narkomania, pomocy psychospołecznej i prawnej, a także ochrony przed przemocą w rodzinie oraz udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z rodzin patologicznych w zakresie:
-współpracy z miejscowym posterunkiem policji
-współpracy z pracownikami socjalnymi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce
-współpracy z Punktem konsultacyjnym świadczącym usługi dla osób i rodzin z problemem alkoholowym
-dożywianie dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i innymi patologiami
-organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych przy współpracy z innymi instytucjami i organizacjami
-organizacja wypoczynku zimowego dla dzieci i młodzieży w środowisku gminnym
-współpraca ze szkołą i innymi instytucjami i organizacjami przy organizowaniu imprez szkolno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży
IV.DZIAŁALNOŚĆ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWCH I PRZECIWDZIALANIA NARKOMANII
Gminna komisja jest powoływana na podstawie art.4 ust.3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art.4 ust.4 w/w ustawy).
Do ustawowych zadań gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych należy:
-inicjowanie działań w zakresie realizacji zadań własnych Gminy związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,
-podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
-opiniowania wydawania zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w art.12 ust.1 i 2 ustawy (limit i lokalizacja punktów, w których sprzedawane i podawane są napoje alkoholowe),
- kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych ( na podstawie upoważnienia wystawionego przez wójta, art.18 ust.8 w/w ustawy).
V. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GKRPA W NAREWCE
Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narewce ustala się wynagrodzenie w wysokości 42,00zł brutto. Wynagrodzenie za udział w posiedzeniu Komisji będzie wypłacane na podstawie podpisanej listy obecności.
PLAN RZECZOWO-FINANSOWY DO GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W 2010 r.
Lp. | Z A D A N I E | KWOTA W ZŁ |
1. | Wynagrodzenie osobowe – wynagrodzenie członków GKRPA, wynagrodzenie za pracę terapeuty w Punkcie konsultacyjnym, wynagrodzenie za pracę psychologa | 37 000,00 |
2. | Uczestnictwo w blokach szkoleniowych o tematyce alkoholowej, narkotykowej, przeciwdziałaniu przemocy- osób działających w komisji, nauczycieli i innych służbach społecznych, zespole interdyscyplinarnym, superwizja, | 5 000,00 |
3. | Profilaktyka narkomanii | 1 000,00 |
4. | Sfinansowanie opinii biegłego wydawanych do celów ustalenia uzależnienia osób kierowanych na leczenie odwykowe, sfinansowanie kosztów sądowych związanych z postępowaniem sądowym |
1 000,00 |
5. | Realizowanie zajęć profilaktycznych w szkołach i świetlicach samorządowych na terenie Gminy, dofinansowanie projektu prozdrowotnego, organizowanie imprez, spotkań, zajęć o charakterze profilaktyki uzależnień | 2 000,00 |
6. | Remont i doposażenie świetlicy samorządowej w sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć terapeutycznych, rekreacyjnych, sportowych i świetlicowych w Zabłotczyźnie | 9750,00 |
7. | Wsparcie działalności grup samopomocowych AA | 500,00 |
8. | Dofinansowanie działalności Świetlicy Socjoterapeutycznej w Narewce | 9 750,00 |
Metryka strony